tisdag 15 februari 2011

Odd och frostjättarna

Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Mark Buckingham
Originalspråk: engelska
Översättare: Kristoffer Leandoer
År: 2011
Sidor: 121

Odd lever på vikingatiden. Han haltar, för han har skadat sitt ben i en olycka i skogen. Vintern har varat länge och folk börjar undra om det någonsin kommer att bli vår igen. När Odd är ute i skogen möter han tre djur: en räv, en örn och en björn. De verkar besynnerligt tama och snart visar det sig att de är förklädda gudar! Gudar som behöver hans hjälp.

Det första jag förvånades över var bokens format. Den är liten och tunn och den luftiga texten tillsammans med illustrationerna fick mig att tro att det var en Hcf-bok i stil med Tam-böckerna. Det räckte dock att läsa några få sidor för att jag skulle förstå att målgruppen är äldre. Även om boken är ganska liten och tunn så är språket ganska svårt och det finns många ganska svåra ord. Jag tyckte att historien var lite rörig på sina ställen och det tog ett tag innan det hände så mycket. Kul dock med en historia om asagudarna. En helt okej historia, men inte så fantastisk att jag går och hoppas på ännu en Odd-bok.

Typ av bok: Hcg


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Böcker kan ta dig vart du vill!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails