torsdag 24 mars 2011

Ivos resa

Författare: Kerstin G. Larsson
Förlag: En bok för alla (tidigare även på Bonnier Carlsen 1999)
År: 2004
Sidor: 143
Serie: Första boken om Ivo

Omläsning för Läsgldje

 





Ivo växer upp på en gård där han blir illa behandlad. Han vet dock att han inte är född där och när han är gammal nog rymmer han för att finna sina rötter. Han vill veta vem han är, om hans föräldrar lever och varifrån han kommer. Med sig har han en amulett och en silversked som var det enda han hade med sig när han som mycket liten kom till gården. Skeden har bokstäverna I.V. inristade. Kan det vara hans initialer? Han tror att han heter Ivo, men vad står bokstaven V för?

Ivos resa är spännande och han stöter på både gycklare och rövare på sin resa och både människor som vill han väl och människor som står i hans väg för att hitta sanningen. Jag tyckte hemskt mycket om boken. Den var spännande och jag levde mig verkligen in i Ivos känslor och tankar. Tänk att inte ens vara säker på vad man heter och alls inte veta vart ifrån man kommer! Jag gillade slutet så jag tror jag väntar ett tag med att läsa fortsättningen - kanske vill jag hellre fantisera själv om vad som händer Ivo än att läsa de två påföljande delarna.


Påminner om:
Solstenen av Maj Bylock, Gorlans ruiner av Flanagan, Svarta fåglar av Salmson och Vrakgods av Halvarsson.


Typ av bok: Hcg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails