söndag 22 maj 2011

Kapitulera omedelbart eller dö

Författare: Sanne Näsling
Förlag: R&S
År: 2011
Sidor: 238

Mary och Lovely är oskiljaktiga vänner. De är ett par som sticker ut i skolan med sina udda kläder, speciella kommentarer och dramatiska utfall. De umgås mest hela tiden, dricker te ur blommiga små sköra koppar, spanar på granntanten, fantiserar om bibliotekarien Rufus, drömmer sig iväg till ett liv i London, undviker att prata om hur dåligt Lovely mår, festar en del, gråter en del och pratar, pratar, pratar.

Det är en galet svår bok att beskriva, då den inte har någon tydlig huvudintrig, men jag tycker hemskt mycket om den! Jag är lite kär i både Mary och Lovely och hade älskat att ha dem som vänner när jag själv gick på högstadiet/gymnasiet. Troligtvis hade jag nog snart tyckt att de hade varit lite too much, för de är galet intensiva, speciellt Lovely.

Boken är indelad i sju delar som alla är döpta efter nagellacksfärger (Bleeding Black, Perverse Pink osv.). Kapitlen är sällan mer än en sida och har ett nästan poetiskt språk. Jag hade lite svårt för boken i början, kanske delvis för all engelskan, men när jag väl hade lärt känna karaktärerna kunde jag inte sluta läsa. Mary och Lovely känns så äkta på något sätt och många av deras citat är helt oförglömliga. Provläs själv början.

Typ av bok: uHc


Andras tankar om boken:
Biblioteksbella
Bokhavet
Bokhora
Calliope books
En bok om dagen
Flaskposten
Ge oss boken!
Kafka på jobbet

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails