tisdag 31 maj 2011

Stjärnhavet

Författare: Maj Bylock
Förlag: R&S
År: 1985
Sidor: 109
Serie: Sista delen i trilogin Solstenen
Första delen: Solstenen

Dan och Jakob kommer över en skattkarta. Den leder dem till en ö. Problemet är bara vart de ska leta. Ingen av dem kan läsa och därför kunde kartans alla förklarande bokstäver likväl kunnat vara mystiska tecken. Och det är svårt att söka efter en skatt utan att få nyfikna ögon efter sig. Vem kan de lita på? Kan de ens lita på varandra?

Ett spännande avslut på berättelsen om Dan och Jakob. Denna del kändes dock lite svårare än de två tidigare och lite förkortad på något sätt. Innehållet hade helt klart räckt för att fylla ut en dubbelt så tjock bok. Slutet var tillfredsställande och ändå öppet.


Typ av bok: Hcg

4 kommentarer:

peu à peu sa...

Hörrö den här väckte ett gammalt minne till liv! Jag läste alla de där tre böckerna, mest tror jag det var för att någon eller några klasser under mig på låg/mellanstadiet så gick det någon som var något (brorsbarn, systerson, kusin whatever) till Maj Bylock.

Och när jag gick i femman eller sexan så åkte vi till Karlstad och såg den här trilogin som teater/musikal. Och jag åt på mcdonalds för första gången och hade jag känt till ordet hade jag sagt att jag kände mig sjukt urban!

Sen kom Maj Bylock till vår klass en gång och pratade och jag minns att jag bad om hennes autograf och då sprätte hon upp sin väska där hon hade tuuuusentals små lappar som hon hade skrivit sin autograf på.

Sandra sa...

P - Smidigt med redan färdigskrivna lappar! Helt klart ngt jag ska ta efter om jag blir lite kändis nån dag. De kan man ju sitta och skriva regntunga dagar framför tvn. Känns dock sådär personligt.

peu à peu sa...

Ja jag blev lite besviken. Dels känns det opersonligt, och dels så verkar det ju fruktansvärt drygt. typ "ja ba måste förbereda mig på alla fans som vill ha min autograf". jag har inside-info om att henrik fexeus började skriva autograflappar innan hjärnstorm började sändas, men sen var det nästan ingen som efterfrågade den. det var lite roligt tycker jag. mest för att jag tycker att henrik fexeus verkar vara en besynnerlig person. på ett dåligt sätt alltså.

hoppas allt är bra med dig förresten, där nere i smålandet.

Ghufranjalili sa...

Jag vill vad som händer om dan och Jakob

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails