onsdag 28 september 2011

Jag är jag

Författare och illustratör: Emma Adbåge
Förlag: R&S
År: 2011

Boken handlar om Mickan som är åtta år. Hon är ganska blyg och tystlåten och sitter hellre hemma ensam och ritar än att leka eldsvåda med granntjejen Gela. Mickan berättar om mängder av stora vardagshändelser i hennes liv: pjäsen de ska spela upp i skolan där hon får spela Blyger (vilket fröken tycker passar jättebra), de spårlöst försvunna akvariefiskarna, Katla i matsalen, den lånade baddräkten som är som ett korvskinn och ångesten inför natalis Big Bang-kalas.

Jag tror att Emma Adbåge har fångat känslan bra av hur det är att vara åtta och gå i tvåan. Jag tror många kan känna igen sig i de varadagsnära händelserna och boken har lite av allt: rolig, spännande och sorglig. En fin bok som jag gillar mycket! Väntar dock ivrigt på att det ska komma något liknande med en kille som huvudperson.


Typ av bok: Hcf


Andras tankar om boken:
Barnboksprat
Pricken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails