måndag 14 november 2011

Kram

Författare: Hans-Eric Hellberg
Förlag: Albert Bonniers
År: 1973
Sidor: 168
Serie: Första boken om Jonnie och Katarina

I bokcirkeln parallelläste vi Kram och Amandas bok. Båda utger sig för att handla om de första trevande stegen mot sexdebuten, men är skriva med nästan 40(!) års mellanrum och Kram är skriven av en man och har en kille i huvudrollen medan Amandas bok är ur en tjejs perspektiv och skriven av en kvinna. Snarare mer olikheter än likheter, kanske.

Jag minns att jag läste Kram någon gång på mellanstadiet och hur förbjuden den kändes. De vuxna (lärarna? min mamma? kompisars föräldrar?) hade förbjudit oss att läsa, eller var det kanske bara så att man trodde att det var otillåtet. Hur som var det ett evigt smygande med Kram och Puss och jag minns att jag rodnade när jag lämnade fram böckerna till bibliotekarien. Och jag minns den märkliga badscenen, men det är också allt.

Nu, en omläsning tjugo år senare, inser jag att den är betydligt oskyldigare än jag mindes den och att de få "erotiska" scenerna mest känns inklippta för sakens skull. Bokens stora intrig är snarare jakten på ett mystiskt spöke än Jonnies jakt på att utforska det motsatta könet.

Det märks, på både språk och handling, att boken inte är skriven idag. Tjejerna har namn som Sigbritt och Ing-Christine och går klädda i solsnibb och korts och Katarinas föräldrar är sådär härligt sjuttiotalsfrigjorda.

Det var kul att läsa om boken, men jag skulle inte köpa in den till biblioteket. Finns betydligt bättre böcker på samtliga av boken teman.



Typ av bok: uHc


Andras tankar om boken:
Bokhora
Frids bokrecentioner

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails