fredag 29 juni 2012

Spelkortsmysteriet

Författare: Jostein Gaarder
Illustratör: Hilde Kramer
Originalspråk: norska
Översättare: Mona Eriksson
Förlag: R&S
År: 1992
Sidor: 356
Typ av bok: kapitelbok uHce

Hans Thomas åker på bilsemester med sin smått alkoholiserade far för att försöka hitta mamman som lämnade dem för att leva livet som modell i Grekland. På vägen ner träffar de en mystisk dvärg och Hans Thomas kommer över en mycket liten bok som berättar en helt fantastisk historia som på något sätt verkar vara ihopkopplad med hans egna verklighet.

Jag minns att jag älskade denna när jag läste den någon gång på högstadiet. Nu är jag inte längre lika imponerad. Karaktärerna är rätt platta och historien är rätt rörig, men jag gillar den filosofiska ansatsen och spelkortsmatten. Vi läste den i bokcirkeln och hade rätt skilda meningar angående vad vi tyckte om de två paralellhistorierna, men vi enades om att detta helt klart var ett första steg mot Sofies värld. Hade den boken sett ut som den nu gör om inte Gaarder först hade skrivit denna?

Boken fanns som klassuppsättning på skolan när jag började och den kommer nog att ryka nu. Känns för svår för en sexa, speciellt för en helklass. Behåller eventuellt några för gruppläsning.



Andras tankar om boken:
Bokblomma
Matildas läshörna
Tvillingarnas bokcafé

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails