måndag 1 oktober 2012

Det vidunderliga ägget

Författare och illustratör: Christel Rönns 
Förlag: BC
År: 2012
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok

När familjen är på stranden hittar de två systrarna ett märkligt ägg på stranden. Kan det verkligen vara ett fågelägg som är så stort? Ägget får följa med hem och mamma tycker det passar perfekt som prydnad i fönstret. Där får det ligga och glöms nästan bort tills en morgon då bara äggskal ligger kvar på golvet. Vad har hänt och vad har det blivit? Någon fågel var det i alla fall inte...

En fantasifull vardagsberättelse full av humor med ett förvånande slut som jag inte riktigt tycker passar in med miljön i resten av boken... Rönns illustrationer känner man ju igen från bokserien om 1b och historien är riktigt charmig. Personligen gillar jag nog dock Kraken bättre, som är lite på samma tema. Jag hade, av någon anledning, trott att detta var en kapitelbok och kanske var det därför jag blev lite besviken. Något fattas mig, men jag kan inte sätta fingret på vad.

Påminner om: Kraken  av Boel Werner eller den betydligt tjockare Vattenhästen av Dick King-Smith.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails