lördag 24 november 2012

Legenden om Sally Jones

Författare och illustratör: Jakob Wegelius
Förlag: BC
År: 2008
Sidor: 108
Typ av bok: bilderbok? (Hcg)
Provläs 

Detta är egentligen en omläsning för mig, men sist jag läste den var bloggen ännu inte påkommen.

Boken handlar om en apa som blir tillfångatagen av en belgisk officerare på tjuvjakt. Hon säljs sedan vidare och får uppleva många saker i olika delar av världen, många hemska och sorgliga men även en del fina ögonblick.

Boken är rikt illustrerad och jag gillade den mer denna gång än förra. Det jag vänder mig lite mot är det ganska svåra språket med tanke på målgruppen. Sedan är det ju frågan om biblioteksklassningen av målgrupp är den samma som författaren tänkte sig... Dessutom är det kanske bara jag som vuxen som hakar upp mig på ord som skeppsredare, paradsmycken, friherrina, kriminaldomstol, koloni, farvatten, barberare och maskinroder och tror att de är svårare än vad de är. Sammanhanget och illustrationerna bidrar säkert till att man inte hakar upp sig på orden även om man inte helt vet vad de betyder. En otroligt fin historia och riktigt snygga illustrationer är det, hur som!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails