tisdag 22 januari 2013

Sven käkar mat

Författare och illustratör: Emma Adbåge
Förlag: Alfabeta
År: 2012
Sidor: 32
Serie: andra boken om Sven
Typ av bok: bilderbok
Emma Adbåges hemsida

Sven sitter i matsalen och petar i potatisen som han inte alls är sugen på att äta upp. Istället ger han sig ut för att hitta något godare att tugga på. Det är dock inte helt lätt. Snälla Stella på bageriet som brukar bjuda på marsipandeg är givetvis borta just idag och det är inte lätt att sno korv från barnen i parken utan att föräldrarna ser. Lite sockervadd och några mystiska chokladkulor i skogen lyckas han dock få i sig innan han får en oväntad (eller väntad?) gåva på slutet.

Jag vet att jag  har läst föregångaren Sven sticker men minns, i ärlighetens namn, inte så värst mycket av den. Inbillar mig dock att Sven käkar mat är strået vassare för denna gillade jag starkt.

Gillar denna typ av bilderböcker där karaktären vid upprepade tillfällen ska försöka få tag på något men misslyckas, så de är roliga att jobba med tillsammans med eleverna. Efter att jag har läst boken ska de försöka minnas vilken typ av mat Sven försökte äta och vad som hindrade honom. Väcker många samtal om boken och vill man avancera kan de försöka minnas rätt ordning också. Arbetade så med Kurt och Kio vill ha djur häromdagen med förskoleklassen.



Andras tankar om boken:
Barnboksprat
DN
Smp

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails