onsdag 27 februari 2013

Eskil och jag ... och den perfekta hämnden!

Författare: Cecilia Davidsson
Förlag: Alfabeta
År: 2008
Sidor: 139
Typ av bok: Hcf

Johanna är tio år och uttråkad på att vara enda barnet i byn. Men nu ska det bli ändring på det! I grannhuset, som har stått tomt i evigheter, ska det äntligen flytta in några och det visar sig vara en mamma och en kille som heter Eskil!

I början verkar Eskil bara vara fånig. Han undviker Johanna och hans enda intresse är krig och vapen. Men snart dyker det upp någon som är ännu fånigare, nämligen Eskils tonåriga kusin från stan. Det blir en vecka som ingen av de tre kommer att glömma i första taget.

En smårolig vardagsskildring om livet på landet och vänskap. Känns som en lite lamare version av Hedvigböckerna. Med tanke på hur titeln är skriven trodde jag nog att det skulle komma fler Eskil och jag-böcker, men det har det inte vad jag vet. Det är en bok som inte lånas ut så frekvent på mitt bibliotek men nu ska jag baske mig göra lite reklam för den! Extra kul är det ju dessutom att boken utspelar sig i närheten av Växjö. Både Hultaklint och Singoallas grotta är viktiga i berättelsen.



Påminner om: Hedvig och sommaren med Steken.



Andras tankar om boken:
Smp

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails