lördag 23 februari 2013

Yxan

Författare: Gary Paulsen
Originalspråk: engelska
Översättare: Louise Moëll
Förlag: Richters
År: 1992
Sidor: 177
Serie: Första boken om Brian
Typ av bok: Hcg

Brian ska åka och hälsa på sin pappa för första gången sedan skilsmässan. Pappan har nu flyttat från USA och jobbar i Kanada. Han åker dit i ett litet plan som ensam passagerare och mitt över Kanadas vildmark får piloten plötsligt hjärtattack! Brian lyckas, efter att ha samlat sig, få ner planet men vet att han är helt ur kurs. Kommer någon att hitta honom och hur ska han överleva helt själv i vildmarken?

Detta är en riktigt bra bok om överlevnad! Den känns ganska realistisk i sin beskrivning av hur Brian lär sig olika överlevnadsstrategier och vilka faror som hotar. Den kanadensiska skogen påminner ju dessutom en hel del om den svenska så det är mycket man känner igen.

Jag minns att detta var den första bok jag skulle leda ett boksamtal kring då jag var helt ny som bibliotekarie.  Jag minns också att det inte alls gick bra... Nu hade jag dock boksamtal igen där alla böcker hade överlevnadstema och denna omgång gick det mycket mycket bättre! Tror nog att jag har utvecklats en del som boksamtalsledare under åren som har gott, trots allt. Hela gruppen var förtjusta i boken och flera ställde sig dessutom i kö för att få läsa det alternativa slutet Vinter i vildmarken.

Påminner om: Kensukes rike och Äventyrsveckan




Andras tankar om boken:
8bs bokblogg
Bokblomma
Bokskogen
Ge mig boken!

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Lite synd att den inte går att få tag på längre. Jag brukade ha med Yxan i mina boktips på mitt förra bibliotek och den blev alltid utlånad. Så lätt att väcka intresse för.

Sandra sa...

Ja, det är riktigt synd. Jag hade gärna köpt in ett gäng så jag hade haft till gruppläsning. Nu får jag låna ihop istället, vilket är lite bökigt. En bok för alla gav ut den för ett gäng år sedan men nu är det tvärstopp på att få tag i den som ny. Man får ha ögonen vidöppna på second hand, helt enkelt.

Jag tycker även att det är synd att inte fler delar har översatts. Vinter i vildmarken finns ju, men det är många fler delar på engelska.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails