söndag 24 mars 2013

Shoo bre

Författare: Douglas Foley
Förlag: Månpocket (original: BC)
År: 2003
Sidor: 347
Typ av bok: ungdomsbok (uHc)

Detta är en bok som jag har velat läsa riktigt länge men nu blev det äntligen av! Jag är riktigt glad att jag tog mig tid att läsa den.

Detta är verkligen en bok där det händer mycket. Boken börjar väldigt dramatiskt med att en kille sitter på ett hustak och tänker ta livet av sig genom att hoppa. Han nämns inte vid namn, vilket gör att man som läsare inte vet vem det är förrän i slutet av boken och berättelsen är full av kandidater, tro mig.

I början tyckte jag att det var lite väl många namn och karaktärer att hålla isär. Bokens två huvudpersoner är dock Oscar och Elias. De går i nian på samma skola men umgås inte med varandra så boken är egentligen två parallella historier.

Oscar är en engagerad elev. Han är redaktör för skoltidningen, sitter i elevrådet och är mån om sina betyg. Hans cirklar rubbas dock när de får en ny lärare i svenska. Oscar söker upp henne för att få råd om texter till skoltidningen men inser snart att det inte bara är hennes roll som svensklärare han vill åt. Han håller på att bli handlös förälskad i henne.

Elias har ett helt annat liv där skolan spelar en minimal roll. hans storebror sitter i fängelse och han försöker själv lägga det kriminella bakom sig. Ibland blir dock frestelsen för stor och när han dessutom får ett erbjudande om ett lätt uppdrag som kommer att ge stora och snabba pengar kan han inte motstå, men intalar sig att det ska bli det sista han gör. Även i Elias liv spirar dessutom kärleken. Han har blivit intresserad av Zeynep, vilket är det sämsta tänkbara med tanke på att hon är kurd och muslim medan han är syrian och kristen. Folk skulle bli galna bara de såg att de pratar med varandra.

Både Oscar och Elias har gott om folk omkring sig, både vänner, klasskompisar och stora familjer och många av dessa spelar viktiga roller i historien. Det mesta är ur Oscar eller Elias perspektiv men några korta stycken är det andras tankar man får följa.

Det finns riktigt mycket jag gillade med denna bok. Dels visar den mig en värld som jag knappt vet något alls om och det var lite extra kul att det är så pass mycket oöversatt i boken som man bara fick gissa vad det betydde beroende på kontexten. En och annan svordom på "utrikiska" har jag nog lärt mig. ;-)

Det var ett väldigt driv i berättelsen och den var verkligen svår att lägga ifrån sig. Det var dock lite väl mycket "grovhet" i boken för att jag ska känna att den passar på mitt F-6-bibliotek... På ett högstadieskola eller gymnasium hade jag dock beställt en klassuppsättning illa kvickt! Det är verkligen hur mycket som helst att prata om i denna bok.

De andra fristående delarna Shoo len och Shoo mannen ska definitivt läsas förr eller senare, men först ska jag se filmen samt smälta denna del.





Andras tankar om boken:
Bookis
Skriva läsa leva

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails