måndag 11 mars 2013

Skuggorna i spegeln

Författare: Inger Edelfeldt
Förlag: Alfabeta pocket
År: 2003
Sidor: 237
Typ av bok: ungdomsbok (uHc)

Arri är sjutton år och känner sig rätt ensam. Det är slut med bästa vännen Maira sedan "det stora sveket" i somras och det finns knappast några andra som förstår henne i skolan. Hemma är det inte bättre med den moderliga Moderkakan som försöker vara förstående men på fel sätt, Vuxenbibliotekarien som mest hummar i kulisserna och lillasystern Såpaklonen som är Arris raka motsats i sin rosafluffiga tillvaro och med plutande läppar. Arri är svartklädd, svår och tänkande och mest trött på mänskligheten.

Men så en dag ser hon Oscar i skolan med långt mörkt hår och ett svårtolkat leende och från första ögonblicket är Arri helt besatt, men tror aldrig att han kommer att falla för henne. Det visar sig dock att hon har fel...

Det är dock något ännu märkligare som händer Arri än Oscars intresse för henne. Hon ser skuggor röra sig i spegeln i sitt rum och plötsligt får hon kontakt med vampyren Leonidas från den parallella världen Eidolon. Det visar sig att Eidolon behöver henne för ett uppdrag och även erbjuder henne ett alternativ till sitt mänskliga liv. Ska hon tacka ja till erbjudandet och vad får hon i så fall offra?

Juliane och jag av Edelfeldt var boken jag läste om och om igen i min tonår och jag misstänker att även denna hade varit storfavorit om den hade kommit tio år tidigare och dessutom hade hamnat i min hand. Igenkänningsfaktorn med hur jag var som sjuttonåring är helt klart väldigt nära 100%. Jag känner igen mig i Arris handlösa förälskelse i Oscar, hennes förakt för mänskligheten, hennes ifrågasättande veganvänner, henens syn på familjen, det obegripliga i brädrollspel och mängder av andra detaljer. Humorn är fantastisk och mitt i prick! Det som dock drar ner boken en hel del för mig är fantasyinslaget. Arris verklighet räcker mer än gott för mig och jag hade hellre haft mer av det än diverse händelser i Eidolon. Boken hade helt klart varit snäppet bättre utan det.

Påminner om: Juliane och jag



Andras tankar om boken:
dagensbok
Fiktionista
Fiktiviteter
SvD

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails