tisdag 28 maj 2013

Den osynliga flickan

Boken är läst och bloggad om tidigare.






Författare: Deborah Ellis
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: BC
År: 2002
Sidor: 159
Typ av bok: Hcg


Boken utspelar sig i Kabul i Afghanistan som helt är i talibanernas grepp. Talibanerna har bestämt att alla kvinnor ska stanna inomhus och om de ska vistas ute på gatorna måste de ha en heltäckande burka på sig och en man som ledsagare. Flickan Parvana är elva år och i och med att hennes pappa har problem att gå får hon följa med honom till marknaden varje dag då han ska arbeta. Flickor ska ju egentligen inte vara ute och därför sitter hon mest stilla och försöker synas så lite som möjligt hela dagen men är ändå glad för att hon får följa med utanför huset.

Snart händer dock det förfärliga att pappan blir fängslad för att ha studerat utomlands. Utan en man i huset finns det inte något sätt att försörja sig. Det är då de kommer på idén att göra om Parvana till pojke. Håret klipps och hon får ta på sig killkläder, men hur klarar hon av livet på gatan utan att bli avslöjad?

Detta var en riktigt bra och spännande bok! Jag läser på tok för lite böcker från andra delar av världen än Sverige, England och USA, känns det som. Det var lite svårt att komma in i boken först med många uttryck jag inte kände igen (Jag märkte först senare att det fanns en ordlista över alla de där orden längs bak i boken...) och ett samhälle jag vet ytterst lite om. Det var dessutom en stor familj och många karaktärer att hålla isär, men det gick rätt snabbt att få grepp om den.

Nu när En bok för alla har gett ut boken på nytt kommer jag definitivt att överväga att köpa in denna som gruppläsningsbok. Synd att fortsättningarna inte finns att köpa. Finns tid kommer jag definitivt att läsa vidare om Parvana. Så skrev jag i mars och nu står gruppuppsättningen på hyllan och jag har läst den tillsammans med två grupper med femmor. Första gången jag har haft boksamtal och ALLA har velat läsa fortsättningen! Ser det som ett bra betyg. Vi hade många bra samtal och funkade precis så bra som jag hade hoppats på. 



Andras tankar om boken:
Bookis
DN
Läslusen
Svd

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails