tisdag 21 maj 2013

Polstjärnan tur och retur

Författare: George Johansson
Illustratör: Riber Hansson
Förlag: Bonnier Junior Lust att Läsa
År: 1989
Sidor: 75
Serie: Första boken om Stella Polaris
Typ av bok: Hcg

Marvin lyckas ställa till det ordentligt för sig. Ha försöker att laga hushållsroboten Mix-Max, vilket resulterar i en sjövild robot som förstör hela lägenheten! Tur att mamma inte är hemma... Marvin förstår dock att hon kommer att bli jättearg och väljer därför att rymma. Han tar sig ner till rymdstationen och smiter in i en låda och tas snart ombord på ett rymdskepp. Problemet är att det är Stella Solaris tre besättningsmän är Skepparn, Kockis och Chiefen. Det är inte nog med att de är lite märkliga, de ägnar sig åt tidsresor och lär knappast komma tillbaka på typ tusen år. Kommer Marvin aldrig att få träffa sin mamma igen?

Böcker om rymden är kul och boken började bra men den föll mig inte riktigt i smaken. Den hade helt klart kunnat göras mer spännande och lite mindre invecklad. Skulle vilja testa den på några elever för att se vad de tycker. Kanske är den bättre än jag tycker?



1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns att min mamma läste den här för mig som liten. Redan då tyckte jag handlingen var lite banal men skildringen av de ruffa rymdfararna bra särskilt i kontrast till barnet.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails