torsdag 30 maj 2013

Slottet av is

Författare: Janina Kastevik
Illustratör: Jonna Björnstjerna
Förlag: BC
År: 2013
Sidor: 219
Typ av bok: Hcg
Provläs

Minna bor i en lägenhet med sin lillasyster Lo, sin mamma och sin pappa. Hela familjen styrs av pappans skiftande humör och bestämda åsikter. Minna är expert på att se de små små tecknen som visar att pappa håller på att tappa humöret.

En dag gör Minna en fantastisk upptäckt i hissen. Hon hittar en knapp som hon aldrig tidigare sett och när hon trycker på den kommer hon till en helt annan värld. Där träffar hon en gammal kvinna som har en liten husdrake. Det är märkligt för kvinnan verkar redan veta vem Minna är. Snart får hon veta att hon är väntad. Hon är utvald till att rädda landet från Härskaren.

Åh, vad jag gillade denna bok! Spännande och mystisk och ljuvlig stämning. Gillar även slutet. Det kändes lite som det kanske blir en fortsättning men jag hoppas snarare att Janina Kastevik skriver något helt annat. Serier finns det redan så många av. Att boken dessutom är illustrerad av en av mina favoritillustratörer gör ju knappast saken sämre. Definitivt en bok jag kommer att rekommendera många av mina elever att läsa eller kanske till och med någon lärare att läsa högt?


Andras tankar om boken:
Barnboksprat
Bokhora
Carolina läser

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails