måndag 10 juni 2013

Alla vi barn i Bullerbyn

Författare: Astrid Lindgren
Illustratör: Ingrid Vang Nyman
Förlag: R&S
År: 1947
Sidor: 108
Serie: Första boken om Bullerbyn
Typ av bok: Hcf

Lisa berättar om en rad vardagsäventyr som hon och de andra barnen i Bullerbyn har varit med om. I fristående kapitel berättas det, bland annat, om när Lisa fick eget rum, om diverse hemliga högångar, smultronställen och kojor, om när de fastnade i en snöstorm och om hur Olle fick hunden Svipp.

Denna kändes betydligt ålderdomligare än Bråkmakargatan och det är väldigt mycket tjejerna mot killarna i denna bok. Killarna är modigare och våghalsigare men kan inte hålla hemligheter eller göra något vettigt medan tjejerna är försyntare och präktigare. Det är bra med fristående kapitel ur högläsningssynpunkt men det innebär också att det inte händer så mycket. Det mesta går ut på att de har väldigt roligt.


2 kommentarer:

Eric Haraldsson sa...

Något slog mig när jag läste din text. Titeln "Alla vi barn i Bullerbyn" skulle funka riktigt bra för en barnbok som utspelar sig i svensk "stökig" förort.

Säga vad man vill om Astrids Bullerby, men speciellt bullrig vet jag inte om den är.

Också: Har du funderat på att börja twittra ut länk till dina blogginlägg? Vet att bloggen är mest av personliga anledningar, men jag har väldigt mycket nytta av den, så tror att många fler skulle ha det.

Sandra sa...

Ja, Eric, ditt förslag till nutidsversion lät betydligt bullrigare än originalet och den kan nog innehålla lite mer rafflande hyss. Tål att tänkas på.

Självklart får du twittra länk(-ar) bäst du vill och orkar. Skriver mest med mig själv i fokus men så länge jag inte tänker på att många andra läser och därför formulerar om mig så går det ändå finfint. :)

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails