söndag 30 juni 2013

De skandalösa

Författare: Simona Ahrnstedt
Förlag: Damm
År: 2013
Sidor: 339
Serie: tredje, helt fristående, boken som utspelar sig på slottet Wadenstierna.
Typ av bok: Hc, vuxenbok

Året är 1685 och greve Gabriel Gripklo har kommit tillbaka till Sverige efter flera år till sjöss där han har utforskat exotiska länder och även exotiska kvinnor. Nu är det dock slut på resandet, i alla fall om hans mor får bestämma. Hon tycker det är hög tid att han skaffar sig en hustru och tar hand om henne och hans två systrar sedan fadern och bröderna har dött. För att hjälpa sin son på traven har hon bjudit in hela den svenska adeln till deras slott Wadenstierna: officiellt en välkomstfest och sommarfest men inofficiellt en jakt på en lämplig hustru åt Gabriel som inte är det minsta intresserad av att stadga sig, men samtidigt förstår att det är hans plikt.

På grund av denna stora fest, som varar i veckor, hamnar fröken Magdalena Swärd på slottet. Hon är inte adlig och i princip helt utblottad då hon helt saknar släktingar och för ett år sedan blev sviken av en man och därför förföljs av ett dåligt rykte. Nu har den ekonomiska räddningen kommit då hon har blivit tillfrågad att bli förkläde åt den förtjusande adelsflickan Venus som drar alla mäns blickar till sig. Hon spås bli Gabriels hustru och behöver därför någon som övervakar henne och leder henne rätt. Magdalena passar inte riktigt in på slottet i sin tråkiga bruna klänning och sitt kantiga sätt, men hon är för fattig för att kunna säga nej.

Runt dessa tre karaktärer (samt några till) vävs sedan en rätt invecklad men klassisk intrig. Under influens av en hel del alkohol ingår Gabriel ett vad att han är så pass mycket kvinnorkarl att han till och med kan få det fruktansvärda fruntimret Magdalena till sängs och sätter sitt älskade skepp i pant. Magdalena får dock snart reda på vadet och kommer med ett oväntat erbjudande till Gabriel.



Så vad tycker jag då om denna historia? Historisk romance är en genre som jag nog aldrig har läst innan och jag läser aldrig denna typ av böcker överhuvudtaget och gick därför in i den med nyfikenhet och öppna sinnen. Det tog en liten stund för mig att komma in i historien men när väl karaktärerna var presenterade och huvudintrigen drog igång så var det riktigt roligt och spännande! Även om intrigen kändes rätt klassisk och slutet lite väl mycket Hollywoodfilm så var det ändå en bok som jag ville fortsätta läsa och som jag levde mig in i. Det hade varit riktigt intressant att se den som film så man fick se alla ljuvliga klädskapelser som nämns. Sedan tycker jag alltid att det är knepigt med böcker som utspelar sig i historisk miljö. Jag vill ju veta vad som är historiskt korrekt eller ej och i denna bok kändes det rät fritt tolkat, men jag är långt ifrån någon kännare om stormaktssverige. Sammanfattningsvis så känner jag inte att jag har hittat en ny favoritgenre men boken var definitivt underhållande att läsa. Jag är glad att jag fick möjlighet att läsa boken genom Booked för det är helt klart inte en bok jag hade läst annars och det är alltid kul att läsa något annorlunda och bli positivt överraskad.


Andras tankar om boken:
23 minuter
Bokfrossa
Liijobooks
Monicas bokläsardagbok
Tråktanten

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails