tisdag 18 juni 2013

Doppler

Författare: Erlend Loe
Originalspråk: norska
Översättare: Lotta Eklund
Förlag: Alfabeta
År: 2006
Sidor: 159
Typ av bok: vuxenbok, Hce

Doppler lever ett vanligt Svensson-liv med fru och två barn i en villa. Under en cykeltur faller han dock och slår huvudet i en sten och från den stunden stannar han upp och börjar tänka i nya banor. Han ska sluta vara så duktig, börja idka byteshandel och sluta umgås med människor, i alla fall de han inte tycker om. Han lämnar helt sonika familjen och bosätter sig i skogen i ett tält. Snart får han sällskap av en älgkalv och med tiden träffar han på ytterligare bekantskaper, på gott och ont.

En riktigt rolig och tänkvärd bok! Stundvis har jag total förståelse för Dopplers beteende och mellan varven börjar jag ifrågasätta hans psyke. Gillar att den är så absurd och märklig och hade gärna sett en film på den. Jag var lite besviken över det öppna slutet men insåg precis att Volvo lastvagnar är en fortsättning. Hurra!

Ett minus för det trista svenska omslaget. Finns ju sjukt mycket snyggare omslag ser jag när jag spanar omkring lite.


Påminner om:
Var ett tag sedan jag läste den men det känns som jag får vibbar av Vi i villa.


Andras tankar om boken:
Bokfetischist
Boktyckarna
SvD

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails