lördag 29 juni 2013

Katten som älskade regn

Författare: Henning Mankell
Illustratör: Frantisek Simak
Förlag: R&S
År: 1992
Sidor: 129
Typ av bok: Hcf

I sexårspresent får Lukas en helt egen katt som han döper till Natt. Hans storebror är lite avundsjuk och bråkar en hel del om att katten är i vägen. Ibland gömmer sig Natt, men kommer alltid fram efter en liten stund. En regnig dag är den dock spårlöst borta! Hur mycket Lukas än letar och ropar så kommer inte Natt fram! Katter tycker inte om regn, så ut kan den väl inte har gått? Lukas får hjälp av sin mamma att skriva efterlysningslappar att sätta upp på stan. Var är Natt och kommer den tillbaka?

En bok med vardagsdramatik på en lagom spännande nivå. Jag tror den kan fungera som högläsning på en förskola eller förskoleklass men det gäller nog att man lägger lite energi på att prata om boken, försöka förutspå vad som kommer att hända osv för bara högläsning blir den nog lite för händelselös. Gillar att den har ett lite oväntat slut även om jag inte är helt säker på att jag gillar det.

Jag vet att boken har kommit i nytryck på Leopard förlag med nya illustrationer och jag är rackans sugen på att titta i den. Kanske de nya illustrationerna höjer den ett snäpp eller två? Ser så ut om jag får tro framsidan...


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails