fredag 14 juni 2013

Lerlägret

Författare: Deborah Ellis
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: BC
År: 2004
Sidor: 139
Serie: tredje boken om Parvana (utan Parvana...)
Typ av bok: uHce

Jag kunde inte hålla mig utan har nu läst även den tredje delen och blev väldigt förvånad då den alls inte handlade om Parvana som de två tidigare böckerna Den osynliga flickan och Parvanas vandring gjorde. Här är det istället Shauzia vi får följa, Parvanas vän från första boken. Minst lika spännande men lite snopet. Hade jag vetat det hade jag ju kunnat kränga båda böckerna till min bokgrupp som jag läste Den osynliga flickan med. Jag är riktigt glad att jag läste denna nu så jag vet det till nästa gång jag har boksamtal med första delen. Och fortfarande tjurigt att de övriga två inte går att köpa.

Shauzia drömmer fortfarande om att ta sig till lavendelfälten i Frankrike, men i bokens början befinner hon sig i ett flyktingläger tillsammans med fru Weera. Hon har dock bestämt sig för att försöka ta sig vidare helt själv, även om ingen tror att hon kommer lyckas.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails