söndag 16 juni 2013

Lyckan är en råtta

Författare: Birgit Lönn
Illustratör: Maria Jönsson
Förlag: R&S
År: 2001
Sidor: 80
Typ av bok: Hcf

Tove har varit bästis med populära Emma, men nu har hon börjat vara med Petronella istället. Och snart är det dags för Emmas kalas. Tove är lite nervös för hur det kommer att bli men ser ändå fram emot kalaset. Väl där blir dock allt fel. Redan när hon kommer in i hallen inser hon att hon är helt fel klädd, hon ger en present som Emma redan har och hon får äckligt sodavatten som knappt går att dricka. Och så händer det något hemskt som får alla att skratta och Tove vill inte stanna en sekund till! Hon smiter från festen och tänker hitta hem själv, men det är kanske inte så lätt som hon tror.

En charmig historia som jag tror att en hel del tjejer kan känna igen sig i. Om den eviga utfrysningen och hur alla vill vara med den populära tjejen, men även om mod och hur saker bara blir. Jag gillar Tove och det är en bra vardagsberättelse som säkert kan funka som högläsning eller gruppläsning. Den lånas typ aldrig ut hos mig, men jag tror det delvis beror på den lite märkliga titeln (som ju får en förklaring om man läser boken). Får se om jag kan ändra trenden nu när jag har läst den.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails