fredag 7 juni 2013

Parvanas vandring

Författare: Deborah Ellis
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: BC
År: 2003
Sidor: 171
Serie: andra boken om Parvana
Typ av bok: uHce

Den första delen, Den osynliga flickan, har jag läst två gånger på bara några få månader tack vare att jag hade den som boksamtalsbok med några femmor. Många av dem ville läsa fortsättningen och då tog jag tag i att göra det också. Jag var ju hemskt sugen redan när jag läste den första gången men gav mig inte riktigt tid. Fånigt, med tanke på hur snabblästa de är. Blir nog till att ta den avslutande delen nu också.

I denna del får man följa Parvana under en lång och svår vandring i jakt på sin familj. Under färden träffar hon på andra barn och ett efter ett slår de följe.

Denna delen är hemskare än förra. I första delen hade Parvana det ändå rätt bra då hon kunde spela kille i Kabul och på det viset försörja sig och familjen. Under vandringen går det många dagar utan mat, de skadar sig och råkar ut för både landminor och fallande bomber. Riktigt bra, men hemskt! Mycket synd att den inte längre går att köpa.


Andras tankar om boken:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails