söndag 30 juni 2013

William Morris bok

Författare: Benjamin Lacombe
Illustratör: Agata Kava
Originalspråk: franska
Översättare: Kerstin M. Lundberg
Förlag: Alvina
År: 2011
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok
Lärarhandledning

Jag hade alls ingen koll på vem William Morris var innan jag läste boken och jag vet väl i och för sig inte mycket mer om honom nu, men jag blev i alla fall, genom boken, nyfiken på att lära mig mer om honom.

Boken skildrar något år ur hans liv då han skickas på internatskola och i stället för att hänga med på lektionerna så sitter han och tecknar och skriver dikter i sin anteckningsbok. En dag får en lärare nog och tar boken i beslag och hela Williams liv faller samman utan boken. Hur ska han få den tillbaka?

Det helt fantastiska med boken är illustrationerna. Tokfina! Vill rama in allihop! De passar dessutom jättebra till Morris egna stil. Lärarhandledningen till boken var dessutom jättebra så man blir allt lite sugen på att testa den på någon klass...


Andras tankar om boken:
Barnboksbildens vänner
Barnboksprat
Jonna Lindberg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails