torsdag 22 augusti 2013

Smärtbäraren

Författare: Åsa Nilsonne
Förlag: AndersonPocket
År: 2008
Sidor: 177
Typ av bok: vuxenbok (Hc)

Ada har en ytterst speciell förmåga. Hon kan gå in och ta över folks medvetande och styra deras kroppar. Förmågan upptäckte hon redan som barn, när hon ofta tog sig in i sin tvillingsysters medvetande för att lugna henne eller ta emot faders vrede. Nu, i vuxen ålder, har hon blivit anställd hos en exklusiv plastikkirurg. Adas jobb är att ta över en nedgången kropp, som inte har den mentala styrkan att själv styra upp sitt liv, ge den nya vanor i form av bra mat och motion och även vara den som tar emot den värsta smärtan under en eventuell operation. Ada vet allt om människors smärtor och är expert på att hantera dem och hon har även blivit expert på att tolka en kropps signaler.

Men så en dag får hon en väldigt märklig kropp att ta över. Hon känner rätt snart att denna skiljer sig från tidigare kroppar och att något känns fel. Det går inte många dagar förrän hon inser hur rätt hon har och plötsligt, för första gången, svävar hon i livsfara.

Detta var verkligen inte vad jag hade väntat mig! Fråga mig inte vad jag egentligen trodde boken skulle handla om, men detta blev mer thriller än jag hade trott. Men jag gillar det! Jag hade nog gillat om det var lite mer om de "vanliga" kunderna först och den filosofiska tanken kring smärta och kroppsuppfattning. Nu blir det mer en snabbläst historia med massor av spänning och jag saknar nog djupet lite.


Andras tankar om boken:
Bokmoster
Paulinas Book Club

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails