tisdag 26 november 2013

Min pappa tyngdlyftaren






Författare: Lina Lundh
Illustratör: Christina Alvner
Förlag: Natur och Kultur
År: 2006
Sidor: 159
Typ av bok: kapitelbok Hcf

Lisa har det rätt jobbigt i skolan. Hon hamnar alltid i bråk och fröken verkar alltid tycka att det är hennes fel. Hon får inte vara med och hoppa hopprep på rasten och hemma kan hon inte riktigt berätta för mamma hur hon har det. Tur att hon åtminstone har sin pappa Tyngdlyftaren som kommer och pratar med henne när hon minst anar.

Och så en dag börjar en ny tjej i klassen som heter Kemira och hon har en sjörövarlapp för ena ögat! Hur häftigt som helst! Lisa och Kemira börjar prata och leka direkt, men det här med vänskap är inte helt lätt.

Denna berättelsen gillade jag! Bra med bok om missförstådd tjej som inte riktigt passar in och upplevs som stökig och jobbig av omgivningen. Några sådana finns ju alltid och det var behövligt att läsa en bok ur deras perspektiv. Tror den passar bra som högläsning med många diskussioner.

Nu har jag haft den som gruppläsning i trean och den fick inte alls samma genomslag som jag hade hoppats. I båda grupperna jag läste med krävdes det många frågor från min sida för att engagera dem. De tyckte inte det hände något i boken - men det händer ju jättemycket både i känslovärlden och rent fysiskt med blåslagna näsor och plåster på frökens smalben... Men jag ger inte upp utan hävdar bestämt att det är en jätteviktig och jättebra bok som alla bör läsa och många säkert känner igen sig i. 

En mamma kom in för ett tag sedan och ville ha något liknande. Hon och hennes sexåriga son hade läst den flera gånger och ÄLSKADE båda två. Så det var mina grupper det var fel på - inte boken. Så det så. 





Andras tankar om boken:
Dagens bok
Frids bokrecensioner
SvD



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails