torsdag 12 december 2013

Fröken Europa

Författare: Kerstin Gavander
Illustratör: Anders Westerberg
Förlag: Liber
År: 2002
Sidor: 222
Typ av bok: Hcg

Denna bok används i undervisningen på min skola och brukar läsas i femman eller sexan. Denna terminen har jag haft läsgrupper en gång i veckan då vi har läst högt ur boken samt diskuterat den. I samband med det har jag även gjort en sida med länkar till de aktuella länder som nämns och utgått från det som nämns om länderna i boken. Inom kort kommer jag även att lägga upp min läslogg till boken.

Vad handlar då boken om? Jo, Kristin får en ny lärare när hennes klass börjar femman. Klassen märker snart att den nya läraren Eva inte är som andra lärare. Hon verkar aldrig lämna klassrummet och verkar väldigt mån om att antalet elever i klassen ska stämma. Snart får de veta varför. Eva har en nyckel som gör det möjligt att resa till andra europeiska länder genom grupprummet. Tanken är att alla eleverna i klassen ska åka till ett land var och sedan berätta för klassen vad de upplevt. Det är helt klart ett annorlunda sätt att lära sig om Europas länder på, men kommer alla våga åka och vad ska de göra när andra vuxna börjar ställa frågor?

En spännande historia och den passar definitivt både att ha som läromedel och skönlitteratur. Jag är inte helt insatt i hur undervisningen om Europa brukar se ut, men jag reagerade lite på i boken att de i vissa fall enbart berör landet ur historiskt perspektiv. Om Tyskland är det till exempel enbart om andra världskriget. De besöker dessutom bara en bråkdel av länderna och skrapar bara på ytan så det krävs definitivt något mer än denna om den ska användas i undervisningssyfte. Det har varit en bra bok att diskutera och lagom mystisk och märklig för att hålla intresset vid liv under så många veckor.

Andras tankar om boken:
Aftonbladet
SvD

1 kommentarer:

Anonym sa...

vi läser den i skolan den är spännande

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails