torsdag 17 april 2014

Gömstället


Så var det dags för en omgång med Gömstället igen. Sist (2011) läste jag den med några grupper sexor och denna gång var det några femmors tur.

Aremis Slake är 13 år. Han har ett hårt liv då han blir mobbad i skolan och bor hos sin faster som slår honom. En dag när mobbarna går för långt flyr Slake ner i New Yorks tunnelbana där han lever i 121 dagar.

Jag tycker om boken som känns som en verklighetstrogen bild av hur det kan vara att leva i en tunnelbana. Boken skildrar Slakes med- och motgångar och jag kan verkligen leva mig in i hur Slake känner det. Boken är ganska tunn, men hoppar en del i tid, har en parallell historia och beskriver Slakes tankar på ett symboliskt sätt, vilket inte gör den helt lättläst. Det finns en hel del att diskutera och det märks inte att boken är skriven redan 1974. Jag tycker att det är en bok som passar bra till just boksamtal eller högläsning just i och med att den är lite svårt skriven och det finns mycket att diskutera även om den inte är så tjock. Det är alltid någon eller några varje gång som verkligen fastnar för den. Extra kul är dessutom att Chambers har ett kapitel i Böcker inom oss där de applicerar hans samtalsstrategi på några kapitel ur denna bok.

Författare: Felice Holman
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: En bok för alla (tidigare Sjöstrands förlag)
År: 1988
Sidor: 121
Typ av bok: uHce
Min läslogg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails