lördag 6 juni 2015

Half Bad - Ondskans son


Oj vilken svår bok att sammanfatta lite kort! Jag har försökt få detta blogginlägg klart i flera veckor men misslyckats. Nu ett sista försök:

I början av boken sitter Nathan fängslad i en bur och väntar på rätt ögonblick att försöka fly. Hans fångvaktare är inte den lättaste att lura...

Nathan är speciell då han har en vit häxa till mamma och en svart häxa till pappa. Vad han vet är han den enda häxa som inte är enbart vit eller svart och han har myndigheternas stränga blick på sig. De svarta häxorna är jagade och nästan helt utplånade av det vita rådet och varje år får Nathan undersökas av rådet för att de ska kontrollera att hans svarta sida inte har tagit över. Han får ständigt höra att hans far, som han aldrig har fått träffa, är ond men Nathan drömmer ändå om att få träffa honom. Att söka upp honom innebär dock att det vita rådet får vittring på honom då de noga följer varje steg Nathan gör och får de tag i hans pappa kommer de definitivt att döda honom.

Jag tyckte boken var snabbläst och spännande även om den krävde sin läsare då det hoppar mycket i tid och kronologin är mer omständig än den hade behövt vara. Att författaren dessutom väljer att omnämna Nathan som "du" på några ställen i boken gör det ännu lite krångligare. Det känns som den är mer avancerad än vad den hade behövt vara.

Självfallet är det lätt att läsa in ett rastänk i de vitas förtryck av svarta och jag blir inte riktigt klok på i vilken tid boken utspelar sig. Jag gissar dock att det är typ nutid och att häxvärlden är parallell med vår då den utspelar sig i England. Häxorna lever mitt ibland oss.

Boken var en av de fyra som jag fick genom bloggminglet som jag åkte på tillsammans med Paula. Hon och jag klurade en hel del på vem tjejen i svart klänning på framsidan kan vara. Hennes utseende passar inte riktigt ihop med någon av de kvinnliga karaktärerna i boken. Det är en snygg framsida, hur som och jag gillar att de har behållit ansiktssiluetten i blod. Hade jag inte sett det engelska omslaget hade jag nog inte tänkt på att det röda formar ett ansikte. Tycker även det är knas att förlaget har behållit originaltiteln och lagt till en egen svensk. Det är ju bara första delen som heter Half bad och nästa Half wild men jag har sett att Half bad nu blir den svenska titeln för hela serien? Förvirrande.

Boken rafflar till sig ordentligt i slutet men jag är inte helt säker på att jag kommer att läsa fortsättningen. Det kommer inte att bli en bok som jag kastar mig över så fort den släpps i alla fall. Ska nu testa boken på några lässtarka sexor och se om den är för svår.





Half bad : ondskans son
Författare: Sally Green
Förlag: Semic (2015)
Sidor: 352
serie: Första delen i Half bad
Typ av bok: ungdomsbok, uHce
Blogg


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails