torsdag 11 juni 2015

Miljardärkillen

Joes pappa Mr Spud har lyckats uppfinna ett nytt revolutionerande toapapper som har gjort honom stenrik (eller kanske termen skitrik är mer passande?). Joe har därför precis allt han vill ha och får miljoner pund i fickpengar, men en sak fattas honom - en vän. En vän som inte bara är ute efter hans pengar. På den fina skolan där han nu går blir han dessutom retad för att han är nyrik och dessutom på en sån skitsak som taopapper!

Joe övertalar sin pappa att få börja på en ny kommunal skola för att få börja om på nytt där ingen vet vem han är. Frågan är dock om han kan hålla sin rikedom hemlig och om han är så okänd som han hoppas. Det blir inte lätt att smälta in när man är ny och dessutom överviktig och han får genast några mobbares ögon på sig.

Boken känns rätt Roald Dahlig, vilket är positivt. Medan jag läser den funderar jag på om den hade kunnat ges ut av en svensk författare. Det känns rätt engelskt att driva med tjockisar, mobbing och att inte se om någon är kille eller tjej. Eller? Jag tror dock att många elever kan tycka att den är riktigt underhållande och det mest är jag som vuxen som förfasas lite. Jag blir lite nyfiken på att läsa fler av David Walliams böcker, hur som.


Miljardärkillen
Författare: David Walliams
Förlag: B. Wahlström (2014)
Illustratör: Tony Ross
Typ av bok: Hcg
Provläs

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails